Povodí Moravy zahájilo v říjnu rozsáhlou rekonstrukci staré plavební komory ve Veselí nad Moravou. Oprava navazuje na úspěšnou rekonstrukci plavební komory ve Spytihněvi z minulého roku. Celkové náklady na obnovu obou komor činí 48 milionů korun. Vzhledem k tomu, že 1. května začíná oficiální plavební sezóna, musí být práce hotové do konce dubna 2025.
Baťův kanál, původně vybudovaný ve 30. letech minulého století pro přepravu uhlí, dnes slouží především rekreačním účelům a přitahuje tisíce návštěvníků ročně. Pro zajištění bezpečnosti a spolehlivého provozu vodní cesty zahájilo Povodí Moravy rozsáhlé opravy třinácti plavebních komor, které spravuje na 54 kilometrů dlouhém kanále. Kvůli technické náročnosti oprav a potřebě zachovat plný provoz v hlavní plavební sezóně jsou práce rozděleny a provádějí se postupně. Komory, které slouží již 90 let, prošly za tu dobu jen dílčími opravami, proto se Povodí pustilo do rozsáhlé komplexní rekonstrukce.
„Vodu ze stavebního prostoru již máme odčerpanou, což nám dovoluje začít s demontáží původních prvků, jako jsou vrata, dosedací prahy, úvazné prvky a elektroinstalace. V tomto týdnu zahájíme odbourávání poškozených betonových konstrukcí řezným kotoučem,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
Práce jsou plánovány tak, aby byly dokončeny včas a plavební sezóna mohla začít bez zpoždění.
„Předejdeme tím možným poruchám na zařízení plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba. Opravené plavební komory a nová vyčkávací stání před plavebními komorami, které jsme nově postavili na většině plavebních komor, splňují všechny nároky a požadavky na bezpečný a plynulý provoz na takto vysoce navštěvované vodní cestě,“ uvedl Gargulák.
Paralelně s výše uvedenou opravou plavební komory, která je ve správě Povodí Moravy, hodlá Ředitelství vodních cest ve Veselí nad Moravou ještě letos zahájit 1. etapu výstavby plavebního okruhu Veselí nad Moravou – Vnorovy.
Rozšíření přístavu na více než dvojnásobnou kapacitu je ale jen jednou součástí plánu ŘVC pro Veselí nad Moravou. Druhou část tvoří 350 metrů dlouhý průplav, který propojí řeku Moravu s Baťovým kanálem, čímž vznikne zhruba devítikilometrový lodní okruh.
ŘVC chce novou vodní stavbou podpořit cestovní ruch na Baťově kanálu o okružní plavbu. Nový průplav bude vybaven unikátním lodním výtahem, kterému ŘVC dalo přednost před klasickou plavební komorou. Na řece Moravě pak vznikne nové přístaviště Zarazice, a to v podobě 45 metrů dlouhé přístavní hrany pro čtyři malá plavidla.
„Bude tak vytvořena možnost plout plavidlem z Veselí nad Moravou stávajícím plavebním kanálem do Vnorov, kde po proplavení plavební komorou Vnorovy I bude možnost vrátit se řekou Moravou do Veselí nad Moravou a prostřednictvím nového lodního zdvihadla zpět na kanálový úsek, respektive do přístavu Veselí nad Moravou,“ stojí v příslušné dokumentaci.
Práce budou probíhat tak, aby nebyl narušen sezonní provoz. Pokud vše půjde podle plánu, v roce 2028 by mohl mít plavební okruh otevřen a uveden do provozu.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
10.7.2025 | V obřadní síni veselské radnice uskutečnilo slavnostní předání Ceny města Veselí nad Moravou knězi Františku Sedláčkovi, rodákovi z Veselí, který letos slaví 50 let kněžství.
31.7.2025 | Ve Veselí nad Moravou se vrátí k jízdnímu řádu, který tam platil od začátku letošního roku. Znamená to, že vlaky budou opět zastavovat v části Zarazice.
16.5.2025 | Až do začátku července potrvají opravy plynovodu ve Veselí nad Moravou. Stavební práce omezí dopravu na hlavní průtahu městem, řidiče čeká objížďka.
VIDEO: Hodonínem se v noci prošel známý los Emil, jehož putování napříč Českem vzbuzuje velkou pozornost veřejnosti. Ve městě na jihu Moravy si pochutnal na stromku a krátce omezil vlakovou i silniční dopravu.